Naučite se poslušati foto: Dreamstime
Ko govorimo o komunikaciji, govorimo tako o govorjenju kot o poslušanju. Obojno je med sabo povezano, in če želimo imeti z osebno dober pogovor, moramo znati tudi poslušati. Kot pravi že naslov: poslušanje je polovica celotne komunikacije.
Kaj torej sploh pomeni aktivno poslušati? Pomeni poslušati z razumevanjem – da osebi na drugi strani namenimo svojo pozornost in o slišanem tudi razmislimo. Vendar večina odnosov temelji na izmenjavanju aktivnega govora in pasivnega poslušanja. Premalokrat v resnici slišimo, kaj nam oseba na drugi strani razlaga, in tako hitro pride do šumov v komunikaciji, napačnih interpretacij slišanega in navsezadnje do neprijetnih sporov, ki lahko odločilno vplivajo na prihodnost odnosa.
Pomislite na to, kolikokrat ste osebi na drugi strani namenili popolno pozornost in kolikokrat so vaše misli med pogovorom begale. Ste o slišanem razmišljali ali ste razmišljali o naslednji temi, ki ste jo želeli odpreti?
Zakaj je pomembno znati poslušati?
1. Zgradi medsebojno zaupanje
Kot je vam všeč, da ste slišani, je všeč tudi drugim. Ko oseba opazi, da jo poslušate, dobi občutek, da vas v resnici zanima, kaj vam ima povedati, in tako vam začne tudi zaupati.
2. Poveča se zaupanje vase
Ljudje, ki se naučijo aktivno poslušati, so v večini tudi veliko bolj samozavestni ter prepričani vase in svoje sposobnosti. To naj bi bilo tako zato, ker so naravnani k ustvarjanju močnih in pozitivnih odnosov z drugimi.
3. Bolje razumete govornika in tako nastane manj šumov v komunikaciji
Ste že kdaj slišali stavek zgroženosti: »Pa saj sem ti to povedala pri kavi!« Verjetno ste, in to se je zgodilo, ker niste bili zbrano pri stvari. Seveda, včasih misli begajo z dobrim razlogom, a včasih naša pozornost ni osredotočena. Če ne poslušate sogovornika, lahko preslišite pomembne informacije, to pa lahko pozneje ustvari težave in slabo energijo.
4. Izboljša produktivnost
To je nadvse pomembno na področju posla, kjer je vsaka malenkost pri pogovoru lahko ključna za razumevanje zadolžitev. Če aktivno poslušate svojega nadrejenega, vam je po sestanku tudi bolj jasno, kaj morate narediti in do kdaj, to pa vam pomaga pri uresničevanju plana.
5. Zmanjša se možnost prepirov
Če izhajate iz sebe, se verjetno strinjate, da je dobro biti razumljen. Kaj hitro lahko nastane nepotreben prepir, ker se ne sliši, kaj druga stran želi povedati. Kot ste bili verjetno že sami kdaj napačno razumljeni, ste tudi vi kdaj napačno razumeli druge. Prav tako velikokrat govorec izgubi zanimanje za razlaganje, če vidi, da ga druga stran ne posluša. To pa pripelje do slabe volje in vnovičnega prepira ali »tihe maše«.
Ko imamo občutek, da nas oseba resnično posluša, dobimo tudi občutek, da nas razume, kar zmanjša možnosti za prepir.
In seveda, lažje je o tem brati in pametovati kot pa dejansko prakticirati. Zakaj bi vi poslušali, če vas druga stran več kot očitno ne, mar ne? Bodite drugačni in s tem sprožite spremembe tudi na drugi strani.
Potem ko smo definirali aktivno poslušanje in razložili, zakaj je tako pomembno, je čas, da preverimo, kako to sploh narediti. V nadaljevanju smo za vas zapisali osem korakov, s katerimi se boste naučili aktivno poslušati in tako svojo sposobnost komuniciranja prestavili stopnico više.
1. Korak: ohranite stik s pogledom
Seveda, pri tem ne govorimo o intenzivnem gledanju, saj lahko privede do nasprotnega učinka. A med nenehnim pogledovanjem po okolici in normalnim stikom s pogledom, s katerim navsezadnje pokažemo zanimanje, je velika razlika. Prav tako je jasno, da več kot švigamo z očmi, več je možnosti, da nas pritegne kaj drugega. Zamislite si, da opazite prikupnega psička. Verjetno boste težko sledili pogovoru za nekaj časa.
2. Korak: ne prestavljajte se prepogosto
Jasno je, da je težko biti dlje časa v enem in istem položaju. Postane nam neudobno in premik je več kot očitno potreben. A naj ne bo vsakih pet minut. Prav tako se izogibajte igranju s kemičnim svinčnikom ali nenehnemu gledanju telefona. Oboje pospravite v torbico, če nista nujno potrebna.
3. Korak: ne segajte v besedo sogovorniku
Nič ni narobe, če prosite za razjasnitev slišanega, vsekakor pa je moteče, če nenehno izražate svoje mnenje. Pustite, da sogovornik pove do konca, vi pa poslušajte.
4. Korak: opazujte neverbalne znake
Velik del komunikacije se zgodi na ravni neverbalnega. Če osebo opazujete, lahko tudi bolje razumete, kaj želi vzporedno dopovedati in navsezadnje kako se počuti.
5. Korak: če česa ne razumete, ga o tem povprašajte in preprečite nerazumevanje
Aktivno poslušanje pomeni tudi, da razumete, kaj vam sogovornik govori. A včasih imamo pred sabo osebo, ki se morda ne zna najbolje izražati. Nič ni narobe, če jo med govorom ustavite in prosite, da še enkrat razloži ali vsaj poda dodatno razlago. Tako bo videla, da vas stvar v resnici zanima. A ker vas sogovornik lahko razume, kot da niste ravno dobro poslušali, uporabite stavke, kot so: »Če pravilno razumem …« ali »Govoril si o tem …«.
6. Korak: spodbujajte
Včasih sogovornik potrebuje nekaj spodbude, da nadaljuje, in takrat seveda pridete na vrsto vi. To je zelo pomembno, ko imamo opravka z ljudmi, ki nam morajo predati pomembne informacije. Vprašajte jih, kaj se je zgodilo potem, kako se je nekdo drug na to odzval in podobno.
7. Korak: postavljajte vprašanja
Ponovno: bolje je, da ne skačete v besedo, a včasih je za razumevanje treba ali prositi za dodatno razlago ali postaviti dodatno vprašanje. Če imate občutek, da bi lahko prejeli bolj relevantno informacijo (sploh ko je govor o odnosih na delovnem mestu), postavite dodatna vprašanja.
8. Korak: minimalno govorite
Če se želite naučiti aktivno poslušati, bo treba vsekakor manj govoriti. Spet nekaj, kar je včasih laže reči kot narediti. Ni vedno lahko … vsaj ne sprva. A sčasoma se navadite in tako tudi sebe pripravite do tega, da bolj zbrano poslušate in postavljate prava vprašanja. Saj veste, iz pogovorov se lahko veliko naučite.
Prijavljeni uporabniki Trafike24 z izpolnjenimi podatki profila berejo stran brez oglasov.
PrijavaŠe nimate Trafika24 računa? Registrirajte se
Prijavljeni uporabniki z izpolnjenimi podatki profila berejo vsebine brez oglasov.
Ste pravkar uredili podatke? Osveži podatke
Napačno vnesen email naslov
Ta email naslov je že uporabljen!
Registracija je bila uspešna!
© 2024, SALOMON d.o.o.
Vse pravice pridržane.