foto: Karantanija cinemas
Priznan scenarist Alex Garland v svojem prvem režiserskem podvigu predstavlja srhljivo vizijo evolucije umetne inteligence, ki se vedno bolj odmika od znanstvene fantastike in postaja skorajšnja realnost. Intenziven psihološki triler nas bo že jutri premierno popeljal na odročno gorsko lokacijo, kjer se odvijata največji znanstveni dogodek v zgodovini človeštva ter nenavaden ljubezenski trikotnik, v katerem je zvestoba razpeta med človekom in strojem. Zgodba filma dodobra izkoristi naše strahove in negotovosti o tehnološkem napredku in nas spodbudi, da se resno zamislimo o tem, kaj se bo zgodilo, ko nas bo umetna inteligenca presegla in bo naša vrsta postala odveč.
– V središču največjega znanstvenega dogodka v zgodovini človeštva –
Zasnova zgodbe filma Ex Machina se na papirju sprva zdi enostavna. Caleb, briljanten 24-letni programer, zmaga na internem službenem tekmovanju in osvoji glavno nagrado, ki mu prinese enotedensko druženje z direktorjem podjetja. Domnevno je cilj obiska zgolj spoznavanje tega genija, ki je ustvaril milijardni imperij, sedaj pa se je umaknil z oči javnosti in se nastanil v svojem domu, ki se nahaja na odročni gorski lokaciji.
Stvari pa se zapletejo že ob Calebovem prihodu, ko ugotovi, da je stavba pravzaprav raziskovalna ustanova, v kateri se odvija največji znanstveni dogodek v zgodovini – stvaritev prve umetne inteligence na svetu, ujete v telesu lepe robotke Ave. Tudi sam bo imel svojo vlogo v tem izjemnem eksperimentu, saj ga Nathan povabi k izvedbi na videz preprostega Turingovega testa. Njegova naloga bo, da v komunikaciji z Avo ugotovi, ali ima slednja zavest in je sposobna resničnega razmišljanja.
Povsem prevzet nad dogajanjem ne sluti, da se je znašel v osrčju nevarne psihološke bitke, ki bo lahko nosila posledice za celotno človeštvo.
NAPOVEDNIK YOUTUBE in ODLOMEK IZ FILMA
PREMIERA: Psihološki triler EX_MACHINA bo premierno prikazan jutri, 18. februarja, ob 20. uri v ljubljanskem Koloseju.
Na redne sporede slovenskih kinematografov pa prihaja v četrtek, 19. februarja.
O PRODUKCIJI
– Nekoč se bo umetna inteligenca ozirala na nas, pokončne opice na poti v izumrtje –
Alex Garland (28 dni pozneje, Sončna svetloba)je koncept filma Ex Machina vseskozi gradil s stališča režiserja. Že vrsto let je sodeloval s producentoma Andrewom Macdonaldom in Allonom Reichem, ki sta ga spodbujala, naj še naprej razvija svoj talent in znanje: »Rekla sva mu, naj si vzame čas, se umakne in napiše scenarij, za katerega bi se režiserji tepli. Potem pa naj ga sam režira,« se spominja Macdonald. »Vrnil se je s scenarijem za film Ex Machina.«
V režiserskem prvencu se Garland loteva tematike, ki ga je dolgo fascinirala in se poigra z našimi strahovi in negotovostmi, ki spremljajo področje razvoja tehnologije in njene vloge v naših življenjih. »Ljudje so na splošno paranoični glede pojava umetne inteligence in računalništva,« pojasnjuje Garland: »Sam sem zavzel drugačen zorni kot, ker ne delim te paranoje. Moja simpatija je v Ex Machini namenjena robotom.«
»Zgodba govori o treh ljudeh, ki uporabljajo svoje možgane drug proti drugemu,« pravi Alex in nadaljuje: »Gre za to, kako preizkušajo drug drugega in se skušajo mentalno poraziti. Obenem pa skrbno tkejo zavezništva.« Seveda pa se situacija dramatično zaplete, saj je ena od glavnih protagonist robotka.
»Ex Machina deluje na dveh ravneh,« pove producent Andrew Macdonald. »V svojem srcu deluje na ravni žanra – torej psihološkega trilerja – obenem pa film popelje te karakterje na pot odkrivanja temeljnih človeških in psiholoških tematik.«
»Že dolgo sva delala skupaj, zato sem bil prepričan, da je Alex popolnoma pripravljen na to,« nadaljuje producent Allon Reich. »Imel je jasno vizijo, kaj želi storiti. Obdal se je z nadarjenimi ljudmi, ki so mu nudili navdih in ideje. To je zelo dragoceno, kadar se celotna ekipa z navdušenjem loti dela, saj verjame, da bo končen produkt nekaj izjemnega in zelo izvirnega.«
Za igralca Domhnalla Gleesona, ki v filmu igra mladega programerja Caleba, je bilo prav vzpodbudno okolje, ki ga je ustvaril Garland, ključnega pomena, saj je po njegovem mnenju omogočilo ekipi, da svoje delo opravi maksimalno najboljše: »Alex zaupa ljudem, da bodo presegli lastne meje in to se je tukaj tudi zgodilo. Vsi smo delovali na najvišjih obratih.«
Igralka Alicia Vikander, ki igra robotko Avo, pa dodaja: »Še nikoli nisem srečala režiserja, ki bi bil tako miren in si vzel toliko časa za vsakega posameznika. Povabil nas je na dvotedensko generalko, kjer smo se pogovarjali o celotnem procesu snemanja. Dal nam je občutek varnosti, da smo vsi skupaj na isti strani.«
– Naši največji dosežki lahko postanejo naše največje grožnje –
Kaj se bo zgodilo, če bomo izumili stroj, ki lahko razmišlja kot mi, obenem pa nikoli ne zboli in je večen? »Zdi se mi, da bo v tem primeru precej hitro prišlo do nekakšne zamenjave,« meni Garland. »Na neki točki bomo preprosto postali odveč. Vprašati se moramo, ali je to dobro ali slabo.«
Znanstvena fantastika je v preteklosti že raziskovala te ideje, s poudarkom na tem, kako bi podivjani stroji lahko uničili človeštvo. Vendar pa je Garland vztrajal, da Ex Machina zavzame drugačno perspektivo: »Osebno sem prav nenavadno naklonjen strojem,« pravi in razloži: »Mislim, da imajo oni preprosto boljše možnosti za prihodnost kot mi.«
Za Oscarja Isaaca, ki igra genialnega Nathana, je film prispodoba človeškega obstoja. »Zgodba filma se resnično poglobi v vprašanje, kaj pomeni biti človek in kaj pomeni imeti zavest in sposobnost razmišljanja. Kako lahko veste, kaj si oseba pred vami zares misli oziroma ali ima enako mišljenje kot vi?«
– Kaj se bo zgodilo, ko bo umetna inteligenca presegla našo –
»Caleb nima pojma, v kaj se spušča. Potem pa se pojavi humanoidna postava z obrazom dekleta, ki osupljivo presega vso mehaniko, ki jo je kadarkoli do sedaj videl,« pove Gleeson in nadaljuje: »Njegova naloga je izvesti Turingov test, ki je ob rojstvu računalništva nastal že pred desetletji.«
Poenostavljeno povedano, gre za na videz varljivo preprosto metodo, kako preveriti, ali je nekdo človek ali stroj. Poteka na podlagi pogovora med obema, navadno pa oseba, ki izvaja testiranje, ne ve, s kom komunicira. V koliko človek po daljšem razgovoru stroj zamenja za človeka, je slednji test uspešno opravil.
Ampak Ava je drugačna. Nathan ima tolikšno zaupanje v sposobnosti svoje robotke, da Calebu ne poskuša prikriti dejstva, da ni človeško bitje. Če bi Caleba prepričal tako očiten stroj, bi Ava lahko predstavljala vrhunec umetne inteligence? Ali je res mogoče, da ima sposobnost resničnega razmišljanja?
»Glavno vprašanje je, ali ima Ava zavest,« pravi Gleeson ter zaključi: »In mislim, da bomo zelo hitro ugotovili, da je temu res tako.«
Morebitne posledice tega dejanja ter kombinacija nore genialnosti človeka, ki je Avo ustvaril, in dejstva, da test poteka v izoliranem okolju, poskrbijo, da je EX MACHINA triler, kakršnega še nismo videli.
Prijavljeni uporabniki Trafike24 z izpolnjenimi podatki profila berejo stran brez oglasov.
PrijavaŠe nimate Trafika24 računa? Registrirajte se
Prijavljeni uporabniki z izpolnjenimi podatki profila berejo vsebine brez oglasov.
Ste pravkar uredili podatke? Osveži podatke
Napačno vnesen email naslov
Ta email naslov je že uporabljen!
Registracija je bila uspešna!
© 2024, SALOMON d.o.o.
Vse pravice pridržane.