Mary ŠEvo Svet24.si

FOTO: Kriptomilijonar na jahto lani povabil Špelo...

zdravnik Svet24.si

Zlom zdravstva: brez osebnega zdravnika je 130.000...

Primož Roglič Svet24.si

Roglič v boj za medalje v kronometru: "Bo poseben...

violeta bulc-pl005 Reporter.si

Vrnitev nekdanje evropske komisarke: Violeta Bulc ...

20210603-01063348 Necenzurirano

Pred vrati četrti val, Poklukar pa ne da denarja ...

seks Dobra karma

Preverite - koliko seksa je preveč?!

jaz legenda, i am legend, will smith Odkrito.si

Obtičal je v 2027 in svari pred IZUMRTJEM ...

S tem bo menopavza veliko lažja
| Lara Jelen/ revija Zarja

S tem bo menopavza veliko lažja

Menopavza je lahko skrajno neprijetna. Včasih lahko že s povsem naravnimi spremembami preprečimo tako rekoč vse sitnosti.

Raziskave med slovenskimi ženskami kažejo, da jih kar 50–70 odstotkov trpi za različnimi simptomi, kot so vročinski vali, nočno potenje, razdražljivost, pozabljivost, depresija, suha koža, izpadanje las, bolečine ... Vendar ni treba, da je tako. 

Menopavzi se ne more izogniti nobena ženska, saj gre za naravni življenjski proces okrog 50. leta starosti. V tem obdobju se ustavlja hormonska aktivnost jajčnikov in to povzroči nepredvidljive mesečne krvavitve. Vlogo izločanja spolnih hormonov prevzamejo nadledvična žleza, maščobno tkivo in mišice.

Celostni pristop k težavam. Za naravno oziroma alternativno zdravljenje velja, da potrebuje nekoliko več časa in discipline, a vsaj ne prinese kupa neželenih stranskih učinkov. Najbolje se je težav lotiti celostno. To pomeni, da pozitivne spremembe sprejmemo na vseh področjih ter se hkrati odrečemo slabim razvadam (kajenje, pitje kave in alkohola). Narava nam ponuja precej rešitev, s katerimi se lahko izognemo tegobam menopavze.

Poskrbite za dober spanec! Premalo spanca vpliva na razdražljivost, pozabljivost in druge znake menopavze. Najprimernejši čas za spanje je med 22. in 5. uro, saj se v tem času tvorijo hormoni, ki so pomembni za naše dobro počutje. Motenj spanja ne poskušajte odpraviti z uspavali, saj bodo le okrepila občutek utrujenosti čez dan. Spanec vam bodo pomagali izboljšati sivkin čaj ali aromaterapija s sivkinim eteričnim oljem ob večerih, redno gibanje (vendar ne tik pred odhodom v posteljo), dobro prezračena in hladna spalnica, izogibanje pekoči prehrani, ki še dodatno krepi nočno potenje, ter kavi in živilom s kofeinom. Hodite spat ob isti uri, oblečeni v lahka, ohlapna, bombažna oblačila. Tudi posteljnina, rjuha in perilo naj bodo iz 100-odstotnega bombaža, ki ne greje tako kot umetni materiali. V spalnici naj bo popolna tema, zavarujte se pred vsemi nepotrebnimi zvoki (uro, telefonom, televizijo in drugimi napravami) ter poskrbite, da boste ob postelji vedno imeli kozarec vode. S pitjem si boste ohladili telo.

Maca za lažjo prilagoditev spremembam. Maca se uvršča med superživila in naj bi bila odlična za skoraj vse tegobe tega sveta. Edina stvar, na katero moramo biti pozorni, je, da jo kupimo pri zaupanja vrednem dobavitelju. Pri tem si pomagajmo s certifikati. Maca kot adaptogen pomaga telesu, da se čim hitreje prilagodi spremembam, stresu in večjim obremenitvam. Ker uravnava hormonski sistem, vpliva na boljše počutje in več energije, libido, delovanje reproduktivnega sistema in blaži težave v menopavzi. Maca je zdrava, varna in naravna alternativa hormonskemu nadomestnemu zdravljenju, ki ima lahko tudi negativne stranske učinke.

Zbogom, sladkor, pozdravljeno, laneno seme! Paziti moramo, katera živila vključujemo v vsakdanji jedilnik. Popolnoma bi se morali odreči kavi, alkoholu (oboje še poslabša razdraženost in nemir), močno začinjeni in pekoči hrani pa tudi sladkorju. Dobro je omejiti uživanje prečiščenih ogljikovih hidratov in jih nadomestiti s polnovrednimi živili. Več kot dobrodošla so živila, bogata s fitoestrogeni (imajo podobne lastnosti kot ženski spolni hormon estrogen). Vsebujejo jih lanena semena (pred uživanjem jih zdrobimo), soja, črna detelja, olje iz svetlinovih semen in ginseng. Zelo koristni so temno zelena zelenjava (brokoli, špinača …), sadje (jabolka, banane, hruške, grozdje in drugo sezonsko sadje), stročnice (fižol, grah, čičerika …), sveže ribe, s katerimi si zagotovimo dovolj maščobnih kislin omega 3, in oreščki. Vlažnost sluznic lahko vzdržujete z živili, ki so bogata z vitaminom E (arganovo olje ali olje pšeničnih kalčkov). Bogati z zdravilnimi učinkovinami pa so tudi šentjanževka, priporočljiva še posebej ob slabem počutju, potrtosti in napetosti, konopljika in žajbelj oziroma izvlečki iz žajbljevih listov, ki pomagajo proti potenju, rman, bela omela, melisa, navadna plahtica in baldrijan, ki prav tako pomaga pri napetosti.

Redna vadba bo ublažila vročinske valove. Čeprav je morda telovadba zadnja stvar, za katero imate v menopavzi voljo, vam lahko redno gibanje zelo koristi. Naporna vadba naj bi zmanjšala pogostost vročinskih valov, poleg tega izboljšuje spanec. Med redno telesno dejavnostjo se sproščajo hormoni sreče, zaradi česar se bo izboljšalo vaše splošno počutje. Seveda z njo ne pretiravajte in jo prilagodite svojim sposobnostim. Sprehodi, joga, kolesarjenje, plavanje, tek …, gotovo boste našli pravo zase.

Pomagajte si z eteričnimi olji. Kar nekaj eteričnih olj je, ki lajšajo težave v menopavzi. Med najučinkovitejše se uvrščajo eterična olja muškatne kadulje, jasmina, geranije, maroške vrtnice, bergamotke, žajblja, rdečega timijana, koriandra in konopljike. Pri tem je pomembno, da uporabljamo le 100-odstotna naravna olja. Maja Šantl, aromaterapevtka, pri nihanju razpoloženja in divjanju čustev priporoča olja melise, sivke, kamilice, majarona, jasmina, nerolija in vetiverja. »Uporabimo jih lahko v izparilniku ali pa kanemo kapljico na robček. Pomembno je, da si vzamemo trenutek zase, se osredotočimo na dihanje, sprostimo in prepustimo učinkovanju,« svetuje. Utrujenost in brezvoljnost bodo odpravila eterična olja rožmarina, poprove mete, limone, bergamotke, koriandra, bazilike in laškega smilja, ki nas prebudijo, nam dajo svežo energijo, hkrati pa spodbujajo zbranost. Vročinske oblive in nočno potenje pa bodo lajšala eterična olja muškatne kadulje, rožne pelargonije, poprove mete, žajblja, cipres in limone.