Lažne spletne trgovine
Lažne spletne trgovine so zgolj spletne strani z lepimi fotografijami (največkrat izdelkov priljubljenih znanih blagovnih znamk), nakup prek njih pa predstavlja veliko tveganje, saj plačanega blaga najbrž ne boste prejeli, lahko pride do zlorabe podatkov vaše kreditne kartice ali pa boste kupili ponarejen izdelek, ki bo na slovenski carini zasežen in uničen (na vaše stroške). Kako torej ugotoviti, da gre za lažno spletno trgovino?
1. Osnovno pravilo varnega spletnega nakupovanja je izogibanje neverjetno ugodnim ponudbam. Kadar neka ponudba po predstavitvi, ceni ali lastnostih odstopa od drugih, potem je to vsekakor vzrok za previdnost. Zapomnite si, če je preveč lepo, da bi bilo res, po navadi ni res. Zelo pomembno pri tem je tudi, kako ste za trgovino izvedeli. Ste kliknili na oglas na spletni strani ali v elektronski pošti? Če vas neznanci nagovorijo prek elektronske pošte ali recimo Facebooka, takšnim povezavam največkrat ne gre zaupati.
2. Pred prevaro se lahko zavarujete tudi z iskanjem informacij o dotični spletni trgovini. V iskalnik vnesite spletni naslov trgovine in po forumih preverite, ali se morda oglašajo kakšni kupci, ki so imeli s trgovino slabe izkušnje. Pametno je tudi preveriti kontaktne podatke podjetja, ki stoji za spletno trgovino – če recimo prodajalec uporablja brezplačni poštni predal (gmail.com, hotmail.com, live.com itd.), je to še en znak, ki kaže na prevaro. O veliko lažnih spletnih trgovinah obveščajo na strani projekta ozaveščanja: www.varninainternetu.si, preverite pa tudi, ali na previdnost glede te trgovine morda opozarja Zveza potrošnikov Slovenije.
3. Na strani http://whois.domaintools.com poiščite več informacij o domeni, predvsem bodite pozorni, kje in kdaj je bila domena registrirana in kateri kontaktni podatki so navedeni. Včasih lahko že na podlagi teh podatkov sklepate, da nekaj ni v redu, na primer: spletna trgovina se hvali z dolgoletno tradicijo, domena pa je bila registrirana pred kakšnim mesecem.
4. Če spletni trgovec od vas zahteva nakazilo prek sistema Western Union ali MoneyGram, je to velik opozorilni znak, da plačila ne izvedite. Omenjena plačilna mehanizma sta namreč namenjena hitremu prenosu denarja fizičnim osebam, sledenje nakazilu pa ni mogoče, zato ju goljufi še posebno radi uporabljajo.
Če nakupujete prek spletnih oglasnikov
Prevare se lahko seveda dogajajo tudi tukaj, saj so spletni oglasniki le posredniki in kupčijo na koncu sklenete neposredno s prodajalcem. Zato pri takšnem nakupu uporabite zdravo kmečko pamet in bodite še posebno pozorni na sumljive znake.
1. Polomljena slovenščina napisanega besedila v oglasu, zelo nizka cena izdelka, ki drugače nikakor ni poceni, in oglas, ki je bil oddan iz tujine (recimo Nigerije, Kameruna …), so vsekakor znak za premislek o nakupu. Opozorilen znak je tudi, da je prodajalec povsem nov uporabnik – torej se je registriral isti dan, kot je oddal oglas. Spletni oglasniki namreč lažne oglase in goljufe hitro blokirajo, vendar ti vedno znova ustvarjajo nove profile, prek katerih nadaljujejo z objavami.
2. Če izdelek kupujete na daljavo (torej brez možnosti ogleda oziroma prek tujega spletnega oglasnika, recimo Amazona, eBaya …), se s prodajalcem poskušajte dogovoriti za plačilo po povzetju (torej da plačate, ko vam poštar že prinese paket, kar je sicer malce dražje, a najbolj zanesljivo). Tudi plačilo prek sistema PayPal je precej varno, saj lahko v nekaterih primerih zlorabe zahtevate vračilo kupnine (vendar se prej seznanite s pogoji).
3. Pri nakupovanju prek spletnih oglasnikov se vam vsekakor izplača preveriti tudi fotografije prodajanega izdelka – sploh če je večje vrednosti. Je fotografija res amatersko fotografirana ali je morda v oglas vstavljena neka povsem splošna fotografija, kar pomeni, da prodajalec izdelka seveda nima.
Varnost osebnih podatkov
Najbolj običajen način plačevanja na spletu je plačilo s kreditno kartico. Vsi spletni nakupovalci to redno počnejo, zato je načelno strah pred zlorabo vaših osebnih podatkov odveč. Kljub temu pa morate biti pozorni na nekaj stvari.
1. Vsaka spletna trgovina od vas zahteva določene osebne podatke, kar pa so po navadi vaše ime in priimek ter naslov, na katerega naj pošljejo naročene izdelke. Prodajalec pa zagotovo ne potrebuje datuma vašega rojstnega dne in letnice rojstva. Podatke o svoji kreditni kartici posredujte le, če ste sami začeli spletno transakcijo.
2. Pri plačevanju prek spleta vedno preverite, da uporabljate varno povezavo (HTTPS). Večina spletnih brskalnikov pri tem pokaže tudi posebno ikono – ključ ali ključavnico, ki nakazujeta, da je spletna stran varna.
3. Za spletno nakupovanje oziroma vpisovanje podatkov vaše kreditne kartice ne uporabljajte javno dostopnih računalnikov. Ne pošiljajte zaupnih informacij prek elektronske pošte, prav tako ni pametno posredovati svojih podatkov po telefonu. Če ugotovite, da je bila vaša kartica zlorabljena, ukradena ali izgubljena, obvestite banko, ki jo je izdala. Potem ko je banka obveščena o zlorabi, namreč breme izgube denarja na kartici preide nanjo. Zelo pametna poteza so tudi varnostna SMS-obvestila, ki vas obveščajo o vsaki transakciji.
4. Preden kupite izdelek oziroma storitev, pridobite vse informacije, ki jih potrebujete: datum dobave, garancijo, možnost in način vračila ter kontaktne podatke podjetja. Več o varnosti na internetu si lahko preberete na spletni strani www.varninainternetu.si, kjer se lahko naročite tudi na elektronska obvestila o aktualnih spletnih goljufijah in na nasvete za varno spletno nakupovanje, mreženje in e-bančništvo.
Prijavljeni uporabniki Trafike24 z izpolnjenimi podatki profila berejo stran brez oglasov.
PrijavaŠe nimate Trafika24 računa? Registrirajte se
Prijavljeni uporabniki z izpolnjenimi podatki profila berejo vsebine brez oglasov.
Ste pravkar uredili podatke? Osveži podatke
Napačno vnesen email naslov
Ta email naslov je že uporabljen!
Registracija je bila uspešna!
© 2024, SALOMON d.o.o.
Vse pravice pridržane.